Att klara något för första gången...

Idag var det på gränsen till för kallt för att åka längdskidor.
Det gjorde att jag valde badhuset istället.

På banan som jag simmade på, höll en liten tjej på att ta ett simmärke.
Utmaningen var att hämta en ring på ca 1.6 m djup och eftersom banan var så smal så gjorde hon sina tappra försök mellan mina passeringar.

Hur som helst...
Efter väldigt många försök så lyckades tjejen i alla fall att komma ned och hämta den!
Och sen gjorde hon om det flera gånger i rad...
Plötsligt hade hon lärt sig hur hon skulle göra.

För ett antal år sedan jobbade jag själv som simlärare och jag minns verkligen hur jag tyckte att det allra roligaste var att få vara med om att flytta gränser hos barnen för vad de tidigare klarat av. Någon lärde sig att dyka, någon annan att flyta.

Det finns verkligen en stor glädje i att få vara med om en annan människas framsteg.
Jag kan tänka mig att det är en stor del av lyckan i att få bli förälder och se framstegen hela vägen från nyfödd till en vuxen person.

Jag kan ju bara gå till mig själv och lyckan över att klara av något nytt!
Mina steg är inte alltid är lika tydliga som att kunna hämta ett föremål från botten för första gången men lyckan är fortfarande stor. Framför allt när det gäller saker som jag trodde att jag aldrig skulle klara.
Det handlar nog lite om att vinna över sig själv...

Senare i omklädningsrummet så såg jag samma lilla tjej igen och sa till henne hur duktig jag tyckte att hon varit...
-Mmm... Men det var väldigt svårt, svarade hon.
-Jo, fast när du klarat det en gång så hämtade du den ju flera gånger igen.
-Ja, det gjorde jag!
Och så fick den lilla tjejen världens leende och bara lyste av stolhet...

Hoppas att jag aldrig slutar att utveckla mig!

0 kommentarer:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Rotan. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.