Saker att göra innan Kina


Så, här kommer den...
Min Att Fixa Innan Kina - lista.
Kommentera gärna med era egna tankar om ni upptäcker att jag missat något eller undrar om något som står här :)

-Visum.
För att kunna ansöka om ett visum på Kinas ambassad i Stockholm så måste vi få en inbjudan från Pekings universitet. För att få en sådan inbjudan så var vi tvungna att fylla i letter of application. Detta formulär var inte helt trivialt att fylla i och vi gjorde det vid midnatt, kvällen innan vi åkte till fjällen, så det är bara att hoppas på att de tyckte det var tillräckligt bra ifyllt och att det dimper ned en inbjudan snart!

-Vaccin:
Hepatit A, Hepatit B, Japansk Encefalit CHECK!

-Reseförsäkring.
Kammarkollegiet? Ska prata med vår ämnesgranskare om detta. Kommer kanske behöva en separat reseförsäkring via hemförsäkringen under den sista tiden då jag bara tänker resa.

-Rösta i valet.
Jag förtidsröstar gärna, annars kan vi ju alltid besöka den svenska ambassaden i Peking.

-Internet med tillgång till google. CHECK!

-Dropbox som är ett program med backup till arbetet som vi gör så att inget försvinner. Precis som att spara arbetet i en mapp på datorn fast mappen skickar ut på internet till ett konto som jag har tillgång till så att det finns sparat i händelse av tex krasch av hårddisk. Dessutom kan vi dela mapp så att den senaste upplagan finns där...
Mycket smart! CHECK!

-Studentlegitimation.
Kommer att få när vi kommer fram. CHECK!

-Nya allergimediciner.
Behöver göra en ny undersökning och troligen byta ut mina gamla mediciner eftersom jag fortfarande använder recept på mediciner från min senaste undersökning år 2001...
Min förhoppning är att det kommit bättre preparat och möjligheter för mig att fungera som en normal människa sommartid. Jag hoppas verkligen på att hinna med detta innan avresa. Har just fått en läkartid bokad och sen kan en remiss till allergikliniken ta 3 månader så det kan bli tight...

-Läsa på inför arbetet!!!
Har viss studielitteratur att gå igenom. Gärna börja sätta sig in i projektet innan avresa.

-Ansökningsblankett till exjobbet samt tidsplan och sammanfattning.
Vår handledare skrev under idag och kommer hjälpa oss med tidsplan och sammanfattning framöver! När det är fixat kan vi få resterande underskrifter av ämnesgranskare och examinator.

-Överlåtelse av lägenheten.

-Kolla upp priser för övervikt alt. pris att skeppa hem en resväska. Det finns iaf möjlighet att lämna en resväska i Peking medan jag backpackar runt!

-Omtanke

Det var allt för nu tror jag.
Listan kommer att fyllas på/bockas av och finnas tillgänglig till höger =>

Nu ska jag göra mig redo för att gå ut på nation och fira en massa födelsedagsbarn!
Ciao!

4 kommentarer:

Klara sa...
21 april 2010 kl. 18:06
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Emsan sa...
21 april 2010 kl. 18:11

Det kommer bli jobbigt utan kladdkaka i tre månader... eller? ;)

Kristoffer Darj sa...
21 april 2010 kl. 21:14

För att citera ett kinesiskt ordspråk. "Ge en amo en kladdkaka och du ger henne onyttigheter för en kväll. Lär en amo att baka kladdkakor och du ser till att hon har onyttigheter hela livet."

Anonym sa...
21 april 2010 kl. 22:27

Kloka kinesiska ordspråk...

M

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Rotan. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.