Orientering Och Operation!

Igår testade jag på orientering med några från klassen. Det var väldigt länge sen sist och det var minst lika roligt som jag minns det!

Något som inte var lika roligt var att jag fick låna ett par orienteringsskor. Det var jättesnällt att låna ut dem och visst fick jag en helt annan känsla att springa i skogen (skorna har dobbar så man får fäste överallt plus att de är väldigt lätta att springa med) men kruxet var att de var för små...
Vår 2 h långa prova-på-tur resulterade i ett nageltrång på höger stortå.
Aj!

Jag brukar inte ha nageltrång så jag visste inte hur det känns med nageltrång, men hela dagen igår bultade det kraftigt inuti tån. På kvällen när jag undersökte nageln så såg jag att det var alldeles blått under den. Så för den som inte vet hur man ska hantera en sådan upptäckt kommer här mitt recept på framgång.
Fram med ett gem och en tändare (och ett papper och plåster).
Håll ena änden på det uppbrytna gemet i lågans gula del så att det börja glöda.
Tryck den glödgade änden mot nageln för att punktera den.
Voila!

Idag är det mycket bättre :)
Men nästa gång måste jag låna större skor eller så får det bli mina egna löparskor som gäller!

Tack till M också, som nu är en stadgad man (Grattis!), för en trevlig fika på kvällen!



2 kommentarer:

Anonym sa...
29 april 2010 kl. 08:23

Vilken bra operatör...

M

Kristoffer Darj sa...
30 april 2010 kl. 08:16

Första gången jag var med om det här var när syrran tappade en marmorplatta på tån som liten.

Så farsan tog fram ett gem och blåslampan.. i brist på blåslampor funkade dock en tändare utmärkt.

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Rotan. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.