En konsert i universitetsaulan och en reflektion över mänskligt beteende.

Ok... just denna bild är från NKF (Nations-Körs-Festivalen) i våras, men idag har en tapper skara ur VG-kören sjungit på en Blue Monday - konsert i aulan. Det får stå för veckans kultur (för vi fick ju inte bara skapa kultur utan även det stora nöjet av att höra ÖGs nationskör - SångGripen och Uppsala University Jazz Orchestra)!!!

Hur som helst...
I helgen använde jag säkert 10 h till en noggrann labbrapport.
Instruktionerna avgav att den skulle vara begränsad, men idag fick jag reda på hur begränsad... Väldigt begränsad! Typ svaret på frågorna och that´s it!
Inte alls det enorma arbetet som teori, metod, resultat och diskussion skulle ha krävt (och som är det vi pysslat med).
Suck!

Först förtvivlan och en oförståelse kring varför man inte sagt detta från början?!?! Hur svårt kan det vara???

Men sen började jag fundera över mitt beteende...
Här får jag reda på att rapporten ska vara betydligt mindre omfattande än jag först trodde, vilket innebär att den kommer att gå betydligt snabbare att göra om och sen att färdigställa. Alltså besparade beskedet mig från en massa tid av det arbete som återstod... Ändå blir jag upprörd. Borde jag inte ha blivit glad och lättad istället?

Just när beskedet kom så ville jag att allt skulle vara som det varit innan, för då hade jag inte behövt ändra på den redan inkörda vägen...

Först när jag reflekterade över hur jag reagerat så insåg jag det underliga i reaktionen.
Fast jag tror att det är en ganska vanlig reaktion. För de allra flesta är först rädda för saker som hotar att förändra ett invant mönster även om förändringen i sig faktiskt leder till bättre.

Fast jag tycker att jag är öppen för förändringar så ska jag nog reflektera mer över hur jag egentligen reagerar!





2 kommentarer:

Anonym sa...
12 oktober 2009 kl. 19:40

Alltid bra med eftertankar. Det borde vi alla göra oftare.

M

Ann-Mari... sa...
12 oktober 2009 kl. 19:58

Ja... om man inte har tid för förtankar så är det ju bra att man har eftertankar iaf!

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Rotan. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.